Montessori Lyceum Gooise Meren
Uitdagingen binnen een bestaande structuur
Het Montessori Lyceum Gooise Meren, onderdeel van Stichting Volant, verhuist van de locatie in Naarden naar de locatie van het Willem de Zwijger College in Bussum. De nieuwe locatie biedt ruimte voor het Montessori Lyceum om verder te kunnen groeien.
programma
Onderwijs
Onderwijs
opdrachtgever
Volant
Volant
locatie
Bussum
Bussum
periode
2024-2025
2024-2025
samenwerking
Brandwacht & Meijer, W&W Schilders, Vlaanderen en van der Willik, Brouwer Projectstoffering
Brandwacht & Meijer, W&W Schilders, Vlaanderen en van der Willik, Brouwer Projectstoffering
fotografie
Katja Effting
Katja Effting
Het Montessorionderwijs is een andere vorm van onderwijs dan wat in het gebouw van het Willem de Zwijger College wordt gegeven. Dit vraagt daarom om een andere leeromgeving.
De leerlingen werken hierbij individueel of in groepen en dit kan op diverse plekken binnen het schoolgebouw plaatsvinden. Om het gebouw beter bij deze vorm van onderwijs te laten aansluiten is Studio id+ gevraagd een ontwerp te maken voor de aula, de grote zaal en de bibliotheek van het gebouw. Doel hiervan is om de identiteit van het Montessori Lyceum in de gehele school zichtbaar te maken.
De leerlingen werken hierbij individueel of in groepen en dit kan op diverse plekken binnen het schoolgebouw plaatsvinden. Om het gebouw beter bij deze vorm van onderwijs te laten aansluiten is Studio id+ gevraagd een ontwerp te maken voor de aula, de grote zaal en de bibliotheek van het gebouw. Doel hiervan is om de identiteit van het Montessori Lyceum in de gehele school zichtbaar te maken.
Welkome binnenkomst
Waar de receptie oorspronkelijk enigszins verstopt was heeft deze nu een prominente plek bij de entree gekregen. Hiermee geeft de school een warm welkom aan de leerlingen en overige bezoekers en merken we dat het persoonlijk contact tussen de receptiemedewerkers en de leerlingen wordt versterkt.
Vormentaal
Het gebouw heeft in het verleden diverse verbouwingen en uitbouwen gekregen, wat zowel aan de binnen- als aan de buitenkant zichtbaar is. De aula bevindt zich in het centrale hart en heeft mede door de diverse uitbouwen een schuine vormentaal gekregen met meerdere in- en uitgangen. Studio id+ heeft een analyse gedaan naar deze vormentaal en de looplijnen om daarmee tot een logische nieuwe indeling te komen. Hiermee is er een duidelijke verkeersruimte zichtbaar geworden, met zones in de ‘luwte’ voor het zitten en verblijven.
Duurzaamheid
Belangrijke thema’s binnen deze opgave zijn hergebruik en flexibiliteit. Waar mogelijk heeft Studio id+ geprobeerd om meubilair vanuit de oude school een plek in het nieuwe ontwerp te geven en dus te hergebruiken. Om de eenheid en rust te bewaken en in voldoende zitplekken te voorzien vanwege het beoogde groeiende leerlingaantal, is dit aangevuld met nieuw meubilair. Oude houten banken komend uit het voormalige Willem de Zwijger College zijn hergebruikt voor het creëren van zitblokken.
Studio id+ heeft bij het door ons zelfontworpen maatwerk rekening gehouden met flexibiliteit. De maatwerkelementen staan los op de vloer en zijn eenvoudig uit elkaar te halen. Hiermee kunnen de onderdelen gemakkelijk verplaatst worden of anders samengesteld.
Studio id+ heeft bij het door ons zelfontworpen maatwerk rekening gehouden met flexibiliteit. De maatwerkelementen staan los op de vloer en zijn eenvoudig uit elkaar te halen. Hiermee kunnen de onderdelen gemakkelijk verplaatst worden of anders samengesteld.
Vanuit de opdrachtgever is gevraagd om waar mogelijk te hergebruiken en onnodige kosten te vermijden. Vanwege bestaande muurschilderingen in het trappengebied is er door ons op een creatieve manier nagedacht hoe hiermee om te gaan. Met signing, quotes en kleurvlakken zijn de bestaande beschilderingen weggewerkt en hebben lege muren een eyecatcher gekregen, zonder dat het gehele gebouw opnieuw geschilderd moest worden.